Seat Altea FR TDI

 

Den 18 april 2007 blev vores nye bil indregistreret på gule plader – lige før afgiftsstigningen indtraf den 25/4, så der sparede vi lige en hel masse penge..

Alteaen er  en bil, der er virkelig sjov at køre i – specielt motoren er lækker - den har et moment der gør at man accelererer som havde man fået et spark af en dopet bryggerhest!

 De ekstra store bremser og den hårdt stemte sportsundervogn bidrager også til morskaben, når man en gang imellem, i sparsom trafik og på øde veje, giver den lidt at leve af – det er sgisme sjovt! Og det er altid med et smil på læben at man går fra bilen efter en sådan tur – den ER altså skide skæg at køre i.

Men nok ikke den mest komfortable… I Mariager - på de toppede brosten og ujævne veje, er den direkte uegnet at bevæge sig rundt i – den hopper og skumpler rundt idet man kan mærke hver lille ujævnhed man kører over. Så hvis vi tager permanent ophold i Rosernes By, så bliver det med et andet køretøj end Alteaen.

Samlekvaliteten er nok et af de steder hvor man fornemmer at Seat er VW-gruppens billigmærke. – Den er ikke lige god alle steder hverken interiørt eller eksteriørt, desværre. Flere steder er der (minimalt) uens afstand imellem eks karrosseriplader og instrumentbræts-samlinger. Flere kontaktarme og knapper lyder noget discountagtige når de betjenes, specielt syntes jeg at det lød noget bedre i vores gamle Audi A4 når man aktiverede blinklyset..

Lyddesign er ikke noget der er brugt mange ressourcer på ved fremstillingen af Altea, bl.a. når man lukker dørene kommer der en uskøn klapren. Igen var det noget af det jeg virkelig holdt af ved vores gamle Audi – man kunne virkelig se, mærke og høre kvaliteten. – Det er ikke det samme hos Seat, desværre.

Men udstyrsniveauet er højt! I vores FR udgave i alt fald.

Det automatiske 2 zoners klimaanlæg er virkelig godt! Her kan man – og jeg fatter ikke at det kan lade sig gøre – indstille temperaturen individuelt i højre og venstre side, genialt – for Lise er en frossenpind og jeg foretrækker at der er køligt når vi kører, ergo 23 grader i hendes side og 19 i min. Og det virker!

 

En anden rigtig rar detalje er bilens bluetooth udstyr, som gør at man via rattet og sin stemme styrer telefonen i bilen og musikanlægget. Hvis jeg vil ringe til Lise mens jeg kører holder jeg en knap på rattet inde og siger ud i kabinen: ”select name” hvorefter computerstemmen spørger mig: ”the name, please”. Og jeg svarer:”Lise – dial number” Computerstemme svarer mig tilbage:”the number is being dialled” og så kan jeg snakke med Lise over bilens højttalere, hvis hun ellers tager telefonen.

 Lydanlægget i bilen er også ok, med tilpas power i de 8 standard højttalere – ingen grund til at skifte det ud, det spiller fint.

 

Alt i alt giver Seat Altea FR TDI rigtig god value for money. Køb en magen til hvis du sætter pris på køreegenskaber og motorkraft og ved hvad køreglæde kan være. Er køreglæde et ukendt eller ligegyldigt begreb for dig, så er du nok bedre tjent med en Suzuki Wagon eller et Citroen Berlingo-agtigt køretøj, og det er der da ikke noget galt med, sådan er der mange kvinder der har det…